5 csodás magyar vers, amit nem biztos, hogy ismersz – 1. rész

Szerintem pont eljött az ideje a versolvasásnak!

Öt alkalommal (nem egymást követően), öt csodás magyar verset ajánlok, nem a Szeptember végént és nem is A vén cigányt.

Olyanokat, melyeket nem biztos, hogy ismersz.

Kőrössi P. József, legyen ő az első.

korossi.png

 

Ezt a versét 1979-ben írta, először a JAK-füzetek sorozat emlékezetes második kiadványában – Kulcsár-Szabó Ernő, Zalán Tibor (szerk.): Ver(s)ziók – Formák és kísérletek a legújabb magyar lírában – találkoztam vele 1982-ben.

90676811_224005825633045_7000183152106799104_n.jpg

A kötet felelős szerkesztője, Parti Nagy Lajos akkor még nem volt harmincéves, ahogyan Kőrössi P. sem. 

Itt van a könyv, antikváriumban néha feltűnik, benne Zalán Tibor, Szilágyi Ákos, Szkárosi Endre, Nagy Gáspár, Verbőczy Antal és még sokan mások.

A regény-vázlat Ceaușescu-Romániában született, szerintem kellett némi bátorság a Magvetőtől, hogy megjelentesse, bár az ilyen fajta bátorságot az utóbbi időben jelentősen túlbecsülik.

Ha iskolai ünnepségen verset szavalnak a diktatúráról,  a szabadság hiányáról, általában Illyés Gyula Egy mondat a zsarnokságról-ja hangzik el.

Azt ismerjük.

regény-vázlatot kevésbé.

De soha nem késő egy költőt felfedezni.

 

Kőrössi P. József

 regény-vázlat

egy európai kisváros főterén vagyunk
egy közép-európai nagyváros főterén
egy kelet-európai nagyváros
egy közép-kelet-európai

egy özép-elet-ai erén vagyunk

és nem vagyunk egyedül
és nem vagyunk egyedül

kérem nekem kézzelfogható
tudathasadásom fél tüdőm is van
és a napokban tévedésből leütött
vesével is szolgálhatok
nagy ritkán
ha az irányított semmittevésben
- amit elvárnak tőlem – elfáradok
életbiztosított görbebotomra támaszkodom
ezt is naponta ellenőrzik

én vagyok a gombostű és én vagyok a csiriz
én vagyok az akasztókötél a szappan a pokróc
a hegedűtok a silókukorica a marószóda a koton
a kübli és egy himnusz is én vagyok

én kérem ujjlenyomat vagyok

(a szeretőm is ujjlenyomat
a vágy is ujjlenyomat
a család is ujjlenyomat
a tömegsírógörcs és vágyam nyakláncon függő gazdája is)

én vagyok a pöcegödör a barátom
a levéltár a bélyegalbum a sorompó
a nyáj a falka a báj a horda
a legkisebb királyfi
a lélek salétroma – a penész
a mosoly – gyomrod férge
a csorda a rák a fekély

én a nagymama szüzessége
és a család közös szerzeménye vagyok

én biztosítom a statisztikát
s ezen belül a megkövetelt népszaporulatot
én magam vagyok a statisztika
a biztosított egyensúly stabil és nélkülözhetetlen eszköze

kérem én nem magamra támaszkodom
és aki rám támaszkodik nem belőlem él
kérem belőlem nem lehet megélni:
engem ebben a büdös életben nem bántott senki
senki senki senki senki senki senki senki senki

bizonyíthatom továbbá hogy én már ujjlenyomatként és fél tüdővel
leütött vesével és a mindezekhez nélkülözhetetlen görbebottal
jöttem a világra
én gombostű és csiriz és garantált mosószer
és akasztókötél vagyok
én kérem távvezérelhető háborús tűzfészek
öngyújtó és önkéntes robbanófej
túlórákon túlképzett tűz- és tűzoltó- és robbanófejfelelős
tűzoltóinjektor homokzsák és mészoldat
valamint kiherélten is félreverhető 
harangvirág harangvirághagymácska és
a harangvirág hagymácskájának a veseköve vagyok

én kérem ember- és emberiségkárosult
rendezetlen életű örökös
rendezetlen életet örökbe hagyó és leendő
családapa valamint családanya vagyok

én kérem sohasem tudtam
én kérem sohasem láttam
én kérem sohasem éreztem
én kérem sohasem hallottam
én kérem sohasem kérdeztem

én kérem sohasem szívtam egy levegőt

én kérem főváros vagyok:
minden szinten szennyezett légkörömben államfők írnak alá –
s a közös nyilatkozatok az én nevemben tiltakoznak
a közös nyilatkozatok ellen

én kérem csiriz és olajkályha és lámpabél
én kérem nyakkendő és szelep és fogaskerék és dióda
én kérem fogkefe és tranzisztor és hirdetőoszlop
én kérem fekete kristályból ajándék-karperec
én kérem stratégiai fegyver nyakában ékszer
és egy térkép fotokópiája ugyanakkor
ötvenmillió ujjlenyomat vagyok
én vagyok az ismeretlen katona szobra
és államilag biztosított

én kérem idegen szavak kéziszótára
én kérem szerb horvát bosnyák román cseh
makedón és szlovák és zsidó és német és rác
és cigány és magyar
helyesírási tájékoztató vagyok
Szerkesztett: G. M. és K. B. és W. C. és M. Gy. és T. B. C.

engem kérem sohasem éreztek
engem kérem sohasem láttak
engem kérem sohasem hallottak
engem kérem sohasem kérdeztek

velem kérem sohasem szívtak egy levegőt

én kérem angol vécé
én kérem klozet
én kérem – én

én kérem európai
én kérem középeurópai
én kérem keleteurópai
én kérem középkeleteurópai

én kérem özépeletai vagyok

és nem vagyok egyedül
és nem vagyok egyedül

én kérem nagyvárad 1979. november 1.